? ??????????????What a Day? ????? ?? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??99 Grabs Today. 2657 Total Grabs. ??????Pr
eview?? | ??Get the Code?? ?? ?????This Sensation? ????? ?? ???Rating: 5.0 (2 Ratings)??95 Grabs Today. 1636 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????Born to Shine BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Thursday, February 4, 2010

"Jawapan Kepada Perpaduan"

Tidak ada salahnya bersikap toleransi kepada bangsa lain, namun begitu saya tertarik dengan catatan Suzana Othman dalam bukunya bertajuk Ketuanan Islam-Pertuanan Raja Raja Melayu yang berbunyi ‘Wahai saudaraku! Atas nama muhibah, kesatuan dan perpaduan kaum, maka kalau nak bersayang, bersayanglah! Kalau nak berkasih, berkasihlah. Kalau nak berjanji setia, silakanlah! Tapi waspadalah, jangan sampai sayang kita kepada mereka menjadi keterlaluan sehingga sanggup membiarkan maruah diri diinjak-injakkan, jangan sampai kasih kita kepada mereka melampau-lampau sehingga sanggup menikam bangsa sendiri dari belakang, jangan sampai sanggup berjanji setia sehingga lupa batasan, sehingga agama Islam yang menjadi warisan dan junjungan leluhur bangsa tergolok tergadai dek terikut-ikut sangat pada tuntutan-tuntutan mereka yang semakin hari semakin menjadi-jadi.’

Salam...

Petikan ayat diatas ini saya ambil daripada salah sebuah keratan akhbar nasional baru-baru ini ,jika kita perhatikan betul-betul apa yang tersirat disebalik ayat yang terkandung dalam setiap patah perkataan yang diucapkan ia sebenarnya penuh dengan kata-kata sendiran terus kepada mereka yang bergelar melayu muslim di Malaysia ini.Semua ini sebenarnya berkait rapat dengan isu yang sedang hangat diperkatakan sehingga ke hari ini, iaitu isu penggunaan kalimah “ Allah” oleh orang kristian di dalam sebuah majalah terbitannya.Orang-orang islam dinegara ini tidak putus-putus membicarakan perkara ini samaada di masjid,pejabat ,tempat tumpuan orang ramai dan sebagainya,poster-poster dan juga banner juga banyak bergantungan yang menentang tentang penggunaan kalimah ‘Allah’ ini kepada orang yang bukan islam.
“Tapi waspadalah, jangan sampai sayang kita kepada mereka menjadi keterlaluan sehingga sanggup membiarkan maruah diri diinjak-injakkan, jangan sampai kasih kita kepada mereka melampau-lampau sehingga sanggup menikam bangsa sendiri dari belakang, jangan sampai sanggup berjanji setia sehingga lupa batasan, sehingga agama Islam yang menjadi warisan dan junjungan leluhur bangsa tergolok tergadai dek terikut-ikut sangat pada tuntutan-tuntutan mereka yang semakin hari semakin menjadi-jadi.”

Frasa ayat diatas sesuai saya rasakan ia ibarat “dah terhantuk baru nak tergadah”. Mengapa ? Jika melihat kepada rentetan peristiwa jiwa saya kuat mengatakan yang isu ini akan dipandang sambil lewa oleh orang muslim jika ia tidak dibawa ke makhamah...ini kerana sudah menjadi tabiat kita yang hidup di zaman yang akan sedang menghampiri kiamat ini akan mengambil sikap acuh tak acuh kepada perkara yang sebenarnya menikam akidah kita sebagai umat islam dan seterusnya akan dapat memaparkan kelemahan kita kepada pihak musuh.Teringat saya akan kata-kata seorang ustaz ” pada pagi kes isu penggunaan kalimah Allah ini hendak dibicarakan kira-kira hanya ada sekitar 20 orang yang datang memberi sokongan kepada pihak kita manakala pihak khatolik pulatelah dibanjiri lebih daripada 50 orang hadir untuk memberi sokongan .Mana lagi muslimin –muslimat di Malaysia ini yang dikatakan mendominan populasi di Malaysia ini ? Mungkin mereka tidak dapat hadir kerana ada yang masih lagi sedang leka membuat tugasan masing-masing ,memandu kereta sambil mendengar lagu dan digambarkan hari yang indah ....dan macam-macam lagi .Mungkin kita termasuk dalam golongan tersebut ...sikap acuh tak acuh inilah yang sebenarnya memberikan peluang kepada mereka untuk terus menerus melakukan sesuatu yang mungkin pada dasarnya ia tidak boleh dilakukan oleh mereka tetapi yang sebenarnya sedikit demi sedikit mereka sedang menyelinap masuk..”diibaratkan sebagai musuh dalam selimut” .Bukan niat saya untuk memprovokasikan mana-mana pihak ...tetapi saya menulis disini adalah sebagai insan yang telah dipertanggungjawabkan oleh Allah yang maha Esa untuk menyampaikan sesuatu yang dirasakan perlu khusus demi mempertahankan agama yang tercinta ini.Berkenaan isu membakar gereja telahan saya mengatakan bahawa individu ataupun kumpulan yang melakukan perbuatan ini sebenarnya adalah orang yang jahil dari segi ilmu agama dan akalnya .Saya pasti setiap agama yang di Malaysia ini sangat-sangat menitik beratkan perbuatan menghormati antara satu sama lain, perpaduan yang diamalkan setelah sekian lama di Malaysia ini sebenarnya tidak mudah digugat oleh mana-mana pihak sekalipun ini dapat dibuktikan bahawa mereka yang terlibat dalam isu ini tidak mudah melenting....kerana kita semua tahu akan kesan yang timbul sekirannya perpaduan itu musnah.Tindakan yang dilakukan oleh semua pihak dalam usaha untuk menyelesaikan isu ini patut dipuji .

0 comments: