? ??????????????What a Day? ????? ?? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??99 Grabs Today. 2657 Total Grabs. ??????Pr
eview?? | ??Get the Code?? ?? ?????This Sensation? ????? ?? ???Rating: 5.0 (2 Ratings)??95 Grabs Today. 1636 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????Born to Shine BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Sunday, February 21, 2010

Perlu Wujudkan Akta dan Hukuman Yang Berat Bagi Mereka Yang Membuang Bayi

Merujuk kepada artikel berita harian keluaran 11 Februari 2010 m/s 12 bertajuk ” Mayat Bayi Cedera Kepala,Dihurung Semut” , sebagai seorang insan yang masih lagi mempunyai rasa perikemanusian , saya kesal dengan fenomena kes-kes pembuangan bayi dalam masyarakat kita pada hari ini seolah-olah menjadi satu trend dalam masyarakat pada hari ini. Trend ini boleh dikatakan hampir setiap setahun pasti ada sahaja kes-kes yang melibatkan pembuangan bayi di Malaysia ini. Adakah ini yang dikatakan kita sudah mencapai tahap pemikiran mentality yang moden .Mengikut terjemahan yang diberikan oleh dewan bahasa dan pustaka moden bermaksud sesuatu benda ataupun perkara yang telah diberikan anjakan kepada benda yang lama kepada benda yang yang lebih baik ,baru ataupun dalam erti kata yang lain memberikan kita lebih kemudahan untuk menguruskan sesuatu benda . Secara kasarnya perkataan moden mungkin kita semua melihat ia dari segi kemajuan teknologi sahaja , tetapi moden juga sebenarnya merangkumi semua perkara dalam diri kita baik dari segi pemikiran ataupun kelakuan.
Merujuk kepada kes pembuangan bayi yang dilaporkan ini ,ternyata sebenarnya kita masih lagi jauh ketinggalan dan masih lagi berada di takuk yang tidak dapat membezakan baik buruknya sesuatu perbuatan itu. Kes-kes pembuangan bayi ini selalunya amat sinonim bagi mereka yang telah terlanjur. Untuk mengelakkan rasa malu kepada masyarakat sekeliling , jalan singkat telah diambil dengan membuang bayi tersebut walaupun pada dasarnya di dalam hati mereka , amat berharap untuk orang ramai menemui bayi tersebut dan sekaligus menghantarnya kepada pihak yang bertanggungjawab. Tetapi bagaimana jika niat ataupun rasa berharap tersebut tidak seperti yang diinginkan apabila bayi yang mereka tinggalkan itu mati secara perlahan-lahan apabila disengat dengan benda –benda yang berbisa. Alahai dimanakah sifat kemanusian kita sebenarnya ?
Jika dilihat dari sudut pemikiran orang-orang biasa seperti saya , kenapa tidak kita kategorikan kes-kes yang melibatkan pembuangan bayi ini dan menyebabkan kematian diketegorikan sama seperti kes-kes bunuh yang lain .Hukumannya ialah sama dengan hukuman orang membunuh. Jika akta-akta tersebut tidak dapat dibuat maka pihak yang berwajib perlulah memikirkan cara ataupun tindakan-tindakan lain yang mungkin kita boleh fikirkan , iaitu dengan mengadakan kempen-kempen kesedaran mengenai kes-kes pembuangan bayi ini . .Dari sudut agama pula , untuk menangani masalah-masalah seperti ini kita perlulah menerapkan sifat-sifat insaniah ,moral dan kemanusian sejak dari peringkat sekolah rendah lagi ,ini bermakna ia perlu dibuat daripada peringkat akar umbi lagi.Pihak-pihak lain seperti media juga perlulah sama-sama memikirkan cara dan juga berganding bahu dalam menyediakan platform ataupun landasan dalam usaha memberikan kesedaran yang lebih efektif dan juga lebih berkesan.

0 comments: