? ??????????????What a Day? ????? ?? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??99 Grabs Today. 2657 Total Grabs. ??????Pr
eview?? | ??Get the Code?? ?? ?????This Sensation? ????? ?? ???Rating: 5.0 (2 Ratings)??95 Grabs Today. 1636 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????Born to Shine BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Tuesday, February 9, 2010

Jadikan Ulama Tempat Rujukan

Merujuk kepada artikel keluaran Berita Harian 6 Feb 2010 yang bertajuk “Pemimpin,ulama jana kekuatan ummah” ( m/s 36) , saya amat bersetuju dan juga menyokong penuh Majlis Perjumpaan Perdana Menteri Bersama Ulama dan Umara di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya ( PICC ) baru –baru ini yang isi utamanya adalah untuk menyatukan fikrah ulama dan umarah dalam segenap pelusuk bidang.

Ini bermakna setiap individu yang pakar mengenai bidang masing-masing akan duduk semeja dengan menjadikan para ulama dan juga umarah sebagai tempat rujukan . Pada hemat saya majlis-majlis seperti ini perlulah kerap diadakan bagi merungkai ataupun menyingkap segala permasalahan yang timbul lebih-lebih lagi yang melibatkan soal agama di negara ini.
Mengimbas kembali mengenai isu penggunaan kalimah Allah oleh orang kristian baru –baru ini sebenaranya para ulama dan juga umarah bukanlah mengambil sikap mendiamkan diri sahaja tetapi yang sebenarnya mereka berpegang teguh dan yakin bahawa setiap perkara yang berlaku tidak hanya akan dapat diselesaikan dengan cara membidas dan juga mengenakan tekanan kepada pihak yang terbabit .


Memang benarlah Islam itu adalah agama untuk semua ,bagi mereka yang betul-betul memahaminya mereka akan sedar yang Islam itu sendiri tidak membenarkan umatnya terus menerus melulu dan mengambil tindakan yang boleh mengakibatkan kesan yang lain . Para ulama dan umara juga perlu sedar bahawa di kaca mata orang islam , ulama adalah contoh ataupun orang ikutan bagi mereka lebih-lebih lagi hal-hal yang berkaitan dengan agamanya. Jika ini tidak dibuat mungkin akan timbul pula implikasi daripada tindakan tersebut seperti pergaduhan dan ini sudah semestinya amat bertentangan dengan apa yang dituntut oleh islam itu sendiri yang amat mengambil berat akan keharmonian sejagatnya.


Sebagai seorang pelajar yang mungkin akan memimpin generasi yang akan datang saya amat berharap bahawa para pemimpin supaya berpegang teguh dengan apa jua tindakan yang diambil dan juga tegas mungkin boleh menjadikan model pemerintahan Nabi Muhammad S.A.W untuk diselitkan ke dalam sistem pemerintahannya di Malaysia . Para pemimpin juga perlulah sentiasa memainkan peranannya dalam menerangkan sedikit demi sedikit apa sebenarnya yang Islam cuba sampaikan. Konsep persaudaraan sesama kaum menjadi teras perpaduan di Malaysia,jadi tidak hairanlah mengapa wujudnya berbagai-bagai aktiviti yang melibatkan semua kaum di negara ini.”Janganlah kerana nila setitik habis susu sebelanga” dan juga janganlah disebabkan kerana tindakan bodoh sesetengah individu , hancur perpaduan yang kita bina selama ini.


Mohd Zaidi
Jurusan Pengajian Komunikasi & Media
UiTM Shah Alam

0 comments: