? ??????????????What a Day? ????? ?? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??99 Grabs Today. 2657 Total Grabs. ??????Pr
eview?? | ??Get the Code?? ?? ?????This Sensation? ????? ?? ???Rating: 5.0 (2 Ratings)??95 Grabs Today. 1636 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????Born to Shine BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Thursday, January 14, 2010

"Bas Ekspress"

Salam...kepda semua rakan-rakan seperjuangan...terima kasih tuhan yang masih lagi memberikan lagi saya ruang untuk bernafas...jam 1.18 pagi 1 hb 2010...ketika ramai yang masih lagi meraikan sambutan tahun baru...rasa-rasanya tidak terlambat untuk saya mencoretkan sedikit rasa khilaf dalam diri masing-masing

Saban hari ...saban tahun dan juga saban waktu kita sering sahaja digemparkan dengan mendengar kes-kes kemalangan jalan raya yang melibatkan korban nyawa...sebagai manusia biasa sudah tentunya kita akan peka terhadap perkara -perkara sebegini rupa...apa tindakan yang perlu diambil dan sebagainya...tetapi dalam masa yang sama kita sebenarnya terlupa bahawa setiap kejadian yang berlaku sebenarnya sudah diaturkan oleh tuhan...

Kita sebagai manusia yang sudah dilahirkan sebagai mukmin dan mukminah perlu menerima konsep qadak dan qadar yang telah ditetapkan kerana ianya telah pun termaktub dalam rukun iman...baru-baru ini kita digemparkan dengan berita yang kemalangan bas ekspress yang mengorbankan 10 oarng nyawa...apa yang menjadi persoalannya...orang ramai menyalahkan pemandu bus itu 100% tanpa meletakkan sesuatu keadaan mungkin ada sebab-sebab lain yang memungkinkan berlakunya kemalangan ....disinilah sebenarnya pentingnya sifat iman dan takwa dalam diri kita tetapi ada segelintir daripada mereka kadang-kala kita menolak ketentuan takdir ini yang telah ditentukan olehnya....

Kasihan apabila melihat media cetak bertubi-tubi mengeluarkan cerita yang saya rasakan seakan-akan mahu menanam rasa benci dengan meletakkan pemandu tersebut sebagai seorang pesalah mandatori,tiada kemaafan buatnya... keesokkanya pula pihak media pergi pula mendapatkan reaksi daripada ayah dan ibu kepada pemandu tersebut...dan keluarlah satu tajuk besar di muka hadapan salah sebuah akhbar..."kami mohon maaf itu semua sudah takdir" ...Allah sedihnya...siapa kita sebenarnya,tuhan ke!! perkara yang wajib pun kadang kala kita lalai mengerjakannya...oleh itu kenapa tidak cuba kita renungkan bahawa sebenarnya setiap apa yang terjadi akan mengukur tahap mana iman kita... kita perlu ingat bahawa setiap yang hidup pastinya akan mati ..cuba selami konsep qadak dan qadar dalam rukun iman itu sendiri....


Salah satu sifat mulia yang dianjurkan dalam Al Qur’an adalah sikap memaafkan:

Jadilah pemaaf dan suruhlah orang mengerjakan yang makruf, serta jangan pedulikan orang-orang yang bodoh. (QS. Al Qur’an, 7:199)

Dalam ayat lain Allah berfirman: "...dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak suka bahwa Allah mengampunimu? Dan Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang." (QS. An Nuur, 24:22)

Mereka yang tidak mengikuti ajaran mulia Al Qur'an akan merasa sulit memaafkan orang lain. Sebab, mereka mudah marah terhadap kesalahan apa pun yang diperbuat. Padahal, Allah telah menganjurkan orang beriman bahwa memaafkan adalah lebih baik:

... dan jika kamu maafkan dan kamu santuni serta ampuni (mereka), maka sungguh, Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang. (QS. At Taghaabun, 64:14)

Juga dinyatakan dalam Al Qur'an bahwa pemaaf adalah sifat mulia yang terpuji. "Tetapi barang siapa bersabar dan memaafkan, sungguh yang demikian itu termasuk perbuatan yang mulia." (Qur'an 42:43) Berlandaskan hal tersebut, kaum beriman adalah orang-orang yang bersifat memaafkan, pengasih dan berlapang dada, sebagaimana dinyatakan dalam Al Qur'an, "...menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang lain." (QS. Ali ‘Imraan, 3:134)

p/s : pagi 29 hb 12 2009 ...pertama kali memangku dan mengajar orang kemalangan mengucap....Mohon dia selamat....Amin

0 comments: