? ??????????????What a Day? ????? ?? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??99 Grabs Today. 2657 Total Grabs. ??????Pr
eview?? | ??Get the Code?? ?? ?????This Sensation? ????? ?? ???Rating: 5.0 (2 Ratings)??95 Grabs Today. 1636 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????Born to Shine BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Thursday, January 14, 2010

Nur Kasih Punya Pasal

Syukur kepada Allah yang telah menjadikan seluruh alam kaya dengan sifat-sifatnya dan syukur juga tidak terhingga diatas nikmat pemberiannya….tergerak hati ini untuk memberikan sedikit pandangan mengenai cerita Nur Kasih yang baru sahaja habis ditayangkan di television baru baru ini… ucapan setinggi-tinggi tahniah kepada pengarahnya di atas cerita bersiri yang berjaya menambat hati ramai orang…terdetik untuk saya menyentuh mengenai pandangan-pandangan ataupun komen-komen yang telah dibuat oleh penonton di salah satu website mengenai cerita ini ….semuanya mengatakannya positive…hampir keseluruhanya mengatakan cerita ini "best" dan sebagainya…tetapi dalam banyak-banyak komen yang positive itu ada yang mengatakan bahawa cerita ini membawa banyak maksud yang tersirat….,semuanya kita hanya nampak daripada isi luaranya sahaja (kulit) …bagus untuk dijadikan tauladan dan tidak kurang juga ada yang mengkritik….fahamlah saya bahawa tidak semua apa yang kita buat akan disukai oleh orang disekeliling kita….maksud tersirat yang saya katakan tadi adalah mesej yang cuba disampaikan didalam cerita tadi….Moga-moga cerita ini memberikan perubahan kepada diri mereka yang selama ini telah lama terpesong dari jalan yang sepatutnya….



Tahniah kepada penulis skrip drama ini dan juga kepada mereka yang menyumbang idea dalam menjadikan cerita ini lebih sesuai dengan perubahan yang berlaku …yang separuh daripada jalan ceritanya lebih kepada konsep dakwah itu sendiri.Apabila saya memikirkan kembali apa yang cuba disampaikan didalam cerita ini sedikit sebanyak ianya berkait rapat dengan masyarakat sekeliling kita yang kuat mencemburui antara satu sama lain ….hasad dengki… walaupun kita sebenarnya telah diberikan didikan agama yang sewajarnya tetapi masih lagi ada sifat-sifat yang yang tidak sepatutnya ada dalam diri seorang umat islam…..bagi saya ini permasalahan yang melibatkan keyakinan kita terhadap apa yang telah ditentukan oleh tuhan masih ada kurangnya….pembawakkan tentang islam yang tidak kena dengan gayanya….turut menjadi salah satu mesej yang cuba disampaikan didalam cerita ini….

Tahniah sekali lagi kepada cerita ini ….mungkin selepas ini pihak-pihak yang bertanggungjawab akan membuka mata mengenai perkara ini…sikap takut….was-was akan sesuatu tindakan menyebabkan perkara-perkara yang sepatutnya dapat dilonjakkan…akan terus menjadi angan-angan….sikap segelintir daripada mereka inilah yang patut kita ubah ….Dalam zaman yang penuh cabaran ini…masalah sosial semakin berleluasa, semuanya kebanyakkan bagi pandangan saya adalah berpunca daripada sistem penyebaran ..peringatan dakwah dan sebagainya khususnya kepada umat islam di negara ini…tidak sesuai lagi diguna pakai…bukan niat saya untuk mengubah apa yang telah ditetapkan oleh tuhan tetapi niat dihati ini tak lain tak bukan hanyalah untuk islam…..menuntut perubahan yang sejajar ataupun selari dengan kemajuan yang ada…dari segi pemikiran dan sebagainya…renung-renungkan..sekadar pandangan picisan daripada saya hamba yang khilaf.

p/s: Kagum dengan shot dan angle kamera dalam produksi ini…..

0 comments: